Se schimbă legea pentru taximetriștii din România. Se majorează tarifele și apar noi reguli de circulație, dacă nu vrei Uber sau Bolt

de: Alexandru Puiu
21 02. 2024

Taximetria din România se pregătește pentru o transformare semnificativă, în urma unei propuneri legislative ce vizează modificarea Legii 38/2003, o lege care n-a fost actualizată de aproape două decenii.

Această propunere, care a trecut tacit de Senat din cauza neîndeplinirii termenului legal de dezbatere și vot, aduce modificări importante atât pentru șoferii și companiile de taximetrie, cât și pentru pasagerii acestora.

Vezi și: Se schimbă legea pentru șoferii de Uber, Bolt și taxi, nu mai pot să refuze. Riscă amenzi usturătoare și acuzații de discriminare

Se schimbă tarifele la taxi în România

Una dintre cele mai notabile schimbări este legată de tarife. Propunerea legislativă prevede dublarea tarifului de pornire, care nu va putea fi mai mare decât dublul tarifului de distanță, exprimat în lei pe kilometru. Aceasta este o schimbare majoră față de regula actuală, care limitează tariful de pornire la maxim echivalentul tarifului de distanță. Mai mult, se introduce obligativitatea unui tarif de noapte, care poate fi cu până la 50% mai mare decât cel de zi, și posibilitatea de a majora cu 50% tarifele pentru cursele efectuate în afara localității.

În cazul în care într-o localitate nu există transportatori autorizați pentru serviciile de taxi, propunerea permite consiliilor locale să organizeze aceste servicii în gestiune directă, folosind vehiculele deținute de primării și acordând licențe specifice în acest scop. Aceasta deschide ușa către o flexibilitate mai mare în gestionarea nevoilor de transport ale comunităților locale.

Vezi și: Taximetriștii din 30 de județe ies în stradă. Se cere interzicerea Bolt și Uber

Ce drepturi mai au taximetriștii în România

Taxiurile vor beneficia în continuare de acces pe benzile speciale destinate transportului în comun, o măsură menită să reducă timpul de deplasare și emisiile poluante. Restricționarea acestui acces de către autoritățile locale va fi posibilă doar în situații în care circulația mijloacelor de transport în comun este grav perturbată.

În ceea ce privește gestionarea serviciilor de taxi, propunerea aduce o noutate: posibilitatea subcontractării serviciilor exclusiv către persoane fizice autorizate, eliminând posibilitatea colaborării cu alte firme. Acest lucru vine ca o măsură de a păstra controlul și calitatea serviciilor de taxi la un standard înalt.

Procesul de atribuire a licențelor va suferi de asemenea modificări, introducându-se noi criterii de punctare bazate pe efortul investițional și modul de deținere a vehiculelor de către operatorii de transport. Astfel, se favorizează operatorii care investesc mai mult în parcul lor auto, în detrimentul celor care aleg să își constituie flota prin contracte de închiriere sau comodat.

Aceste modificări propuse au potențialul de a moderniza și de a îmbunătăți semnificativ serviciile de taximetrie din România, adaptându-le la cerințele și așteptările contemporane ale pasagerilor. Schimbările sunt de așteptat să ofere un impuls pozitiv pentru industrie, asigurând în același timp că pasagerii beneficiază de servicii de calitate, sigure și accesibile. Cu toate acestea, implementarea cu succes a noilor reguli va depinde de modul în care acestea vor fi primite și adaptate de către operatorii de taxi și autoritățile locale.